Press

Falken introducerar det första däcket för elbilar, Falken e. ZIEX, i Europa första halvan av 2023

Falken Tyre Europe GmbH introducerar det första däcket som är speciellt utvecklat för elbilar och för fordon som förlitar sig på extremt lågt rullmotstånd, för en maximal räckvidd: Falken e. ZIEX har världspremiär första halvan av 2023.

Falken e. ZIEX, som först presenterades på däckmässan i Köln i maj 2022, är ett av de mest energieffektiva däcken som någonsin utvecklats och tillverkats av Sumitomo Rubber Group.

Dess asymmetriska profil, med avancerad 4D Nano Design-teknik, har optimerade profilkanter. Dessa förhindrar trycktoppar vid kanterna på slitbaneblocken, vilket leder till en jämn kraftfördelning. För bättre grepp på både våta och torra vägar och längre livslängd på däcken. Slitbanedesignen är också optimerad för däckaxelns kontur, vilket minskar rullmotståndet och ökar fordonets räckvidd.

e. ZIEX kompletterar fördelarna med e-fordon, såsom jämn gång och låg bullernivå, med sömlös, kontinuerlig lamellkontakt, vilket ytterligare reducerar däckets ljudnivå. Detta uppnås genom en förskjuten ordning på slitbanemönstret. Falkens innovativa SILENT CORE-teknik hjälper också till att minska bullret: Polyuretanskumskiktet inuti däcket minimerar hålrumsresonansen hos e. ZIEX avsevärt, vilket bidrar till att minimera buller på insidan.

”Vi ser fram emot premiären på vårt nya e. ZIEX-däck”, säger Andreas Giese, Chief Corporate Officer för Falken Tire Europe GmbH. ”Det här däcket är det första steget mot en framtid där elfordonsspecifika däck kommer att utgöra en central del av vårt sortiment. e. ZIEX kombinerar komfort, säkerhet, hållbarhet och hög prestanda, vilket gör det till det ultimata reservdäcket för elbilar för våra kunder.”

Den preliminära EU-klassificeringen av märkningsvärdena bekräftar att e. ZIEX har ett ”A” för bränsleekonomi, ett ”A” för våtgrepp och ytterligare ett ”A” för sina bulleremissioner på 69 dB. e. ZIEX kommer till att börja med att finnas tillgänglig i elva storlekar mellan 17 och 21 tum innan däcket lanseras i ytterligare storlekar 2024

Anniversary: 15 years of Falken and Fiege

A crystal wedding anniversary for Falken and Fiege: Falken Tyre Europe GmbH has been working together with logistics services provider Fiege for 15 years. Falken currently stores its tyres at four Fiege locations in Europe on logistics space of approximately 100,000 square metres. In addition to the storage of the tyres, Fiege is also responsible for their distribution.