Falken-däcket ZIEX ZE310 ECORUN fabriksmonterat på SEAT LEON

SEAT Leon är fabriksmonterad med ett av de mest populära Falken-däcken: Sedan juni 2021 har Falken levererat Falken ZIEX ZE310 A ECORUN-däckmodellen i storlek 205/55R16 91V till SEAT-bilfabriken i Martorell, Spanien.

Valet för däcket är inte av ren slump, eftersom däcket är ett av de bästsäljande Falken-däcken. Upprepade gånger har däcket uppnått anmärkningsvärda testresultat. Senast i sommarens däcktest 2021, lanserat av motorsportsmagasinet auto motor sport, uppnådde Falken ZIEX ZE310 ECORUN betyget ”bra” och kunde tydligt visa att det vann särskilt bra poäng i alla säkerhetsrelevanta kriterier. Sommardäcket erhöll det maximala antalet poäng i kategorierna längsgående vattenplaning (mätt i [km/h]) och tvärgående vattenplaning (mätt i [m/s2]) och var därmed nästan obesegrat i detta test med tio av tio poäng. Resultaten när det gäller körprestanda på torr asfalt är också imponerande: Styrningen är hanterbar i torra kurvor även med långsamma reaktionstider och en tillfredsställande marginal för väggreppet finns ännu, intygar testpersonalen för Falken-däcket i denna testkategori.

”Vårt partnerskap med SEAT har redan funnits länge”, kommenterade Christian Stolting, Key Account Manager OE på Falken Tyre Europe GmbH, valet. ”Jag är glad för varje däck vi får leverera till Spanien. Med vårt utmärkta pris-prestanda-förhållande, som upprepade gånger bekräftades via oberoende källor, är vi alltid förstahandsvalet för bilar i kategorin kompaktklass. I detta ständigt växande segment kan vi utrusta många modeller både i området av nyproduktion såväl som i reservdelsbranschen."

Däckets prestanda övertygade de ansvariga på SEAT Leon. Där förlänades däcket en extra identifiering “A“ i sitt namn, som identifierar en originalprodukt hos Falken. Falken ZIEX ZE310 ECORUN finns för reservdelsbranschen i 106 storlekar från 14–19 tum i serien 40–70 (ZIEX ZE310 ECORUN) och de är godkända för hastighetsklasserna H/V/W (210–270 km/h).